7 kroků k ekoškole

7 KROKŮ K EKOŠKOLE

1. krok - založení pracovního týmu

Založení pracovního týmu je praktickým vyjádřením společného rozhodnutí, že škola bude usilovat o titul Ekoškola a bude se snažit o pozitivní změny ve svém fungování. Členové týmu program Ekoškola koordinují a podílejí se na plnění všech další kroků.

 

Ekotým 2021/2022:

Zástupci pedagogů:

Mgr. Alena Grajciarová, ředitelka školy

Ing. Bc. Radka Nevečeřalová, učitelka 2. stupně, koordinátor

Mgr. Pavla Blahušová, učitelka 2. stupně

Mgr. Jan Kopecký, učitel 2. stupně

Mgr. Krištof Lábsky, učitelka 2. stupně

 

Ostatní členové:

Věra Kordulová, vedoucí školní jídelny

Jiří Kordula, školník

Ivana Kubíková, zástupce rodičů 2. stupně    

Irena Kozel Manová - zástupce rodičů 1. stupně

 

2. krok - analýza ekologického stavu školy

Analýza ekologického stavu školy je jedním z hlavních kroků, které škola musí uskutečnit, aby mohla být nastartována změna k lepšímu - tedy šetrnějšímu provozu. Žáci mají za úkol zjistit, zaznamenat a zhodnotit současný stav školy v oblastech odpady, energie, voda a prostředí školy. Důležité je, aby se na analýze co největší měrou podíleli sami žáci za pomoci pracovních listů programu, které si mohou spolu s učiteli upravit pro potřeby konkrétní školy.

     

 

3. krok - plán činností

Plán činností je jádrem programu Ekoškola. Jednotlivé úkoly, které jsou do plánu zahrnuty mají přímo vycházet z výsledků analýzy ekologického stavu školy. Hlavním cílem při sestavování plánu je ekologizace školy a zlepšení jejího prostředí a okolí. Úkoly by měly být navrženy tak, aby za ně mohli zodpovídat především žáci.

 

4. krok - monitorování a vyhodnocování

Proces monitorování a vyhodnocování výsledků dává programu Ekoškola důvěryhodnost. Klade důraz na průběžnou kontrolu, zda škola v programu postupuje směrem k vytčeným cílům a zda se plány naplňují.

 

5. krok - environmentální výchova ve výuce

Program Ekoškola je založen na tomto principu: témata EV, kterým se žáci věnují ve výuce, by měla ovlivňovat celkové fungování školy. Díky této návaznosti konkrétních činností na teoretické studium přestává být environmentální výchova něčím, o čem se žáci ve škole sice učí, ale brzy na to zase zapomenou.

- Spolupráce s DDM Astra, Ekocentrem Čtyřlístek, Mysliveckým svazem ve Zlíně a Přílepech, ČSOP Hošťálková - Pořádání ekologických přednášek a besed - Každoroční organizování Dne Země - Účast na ekologicky zaměřených soutěžích - Uskutečňování jednodenních exkurzí

     

 

6. krok - informování a spolupráce

Pracovní tým Ekoškoly by se měl neustále snažit informovat o programu a svých záměrech, jak uvnitř školy, tak navenek. K tomuto účelu se dají využít nástěnky, školní časopis nebo webové stránky školy. Nejlépe se zviditelníte, uspořádáte-li výstavu, celoškolní Den činu nebo napíšete do místního či regionálního tisku. Všechny tyto aktivity škole mohou pomoci při navazování spolupráce s rodiči či možnými podporovateli.

 

7. krok - ekokodex

Ekokodex je společným vyznáním hodnot a návodem k ohleduplnému chování k životnímu prostředí pro každého, kdo školu navštěvuje. Ekokodex by měl být výsledkem vyjednávání co nejvíce žáků a zaměstnanců školy. Může jít o souhrn konkrétních jednání, činností a zásad, na kterých se všichni dohodli.

 

Ekokodex 

Žákovská knížka